5/11/21: Yayoï Gunji: L’ Espace du Monde // The Space of the World 2020-2021

Informations et prix disponible sur demande. // Prices available upon request. 

When I first encountered Yayoï’s paintings my mind immediately formed a beautiful film. I was moving through space and time, encountering glimpses of a reality, a place, a moment, it was a clear sensation. As I traveled throughout the room I felt I was indulging in someone else’s moments in linear form and I was.

Yayoï harmoniously combines impressions from the physical and digital world in her work. She gleans from what she witnesses to create. As she describes, the world can be overwhelming, but at the same time she is tied to her need to see. By producing, painting on impulse is her response to the never ending impressions. This is the way she manages and continues, by distilling down, drilling down, to the essence. This is in fact perhaps why I immediately arrived at a cinematic association when I experienced her work. Why I see paintings but at the same time a series of film negatives passing by as if I was manually turning a wheel. And yet, there is no hand at play, only my eyes and my mind processing her very beautiful and very concise expressions which together tell the poetic story of life.

In her words:

“I use these images as a vector of pure sensation, to avoid being trapped by the overwhelming explosion of images on social media. In a way they can be seen as a journal. I mix this practice with still lives, watercolors and observations from my immediate environment that I collect in notebooks . Picasso said « painting is just another way of keeping a diary ». I think this is exactly my frame of mind about my work right now.”

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Quand j’ai rencontré pour la première fois les peintures de Yayoï, mon esprit a immédiatement formé un beau film. Je me déplaçais à travers l’espace et le temps, rencontrant des aperçus d’une réalité, d’un lieu, d’un moment, c’était une sensation claire. En voyageant dans la pièce, j’ai senti que je me livrais aux moments de quelqu’un d’autre sous forme linéaire et je l’étais.

Yayoï combine harmonieusement les impressions du monde physique et numérique dans son travail. Elle glane ce dont elle est témoin pour créer. Comme elle le décrit, le monde peut être écrasant, mais en même temps, elle est liée à son besoin de voir. En produisant, la peinture impulsive est sa réponse aux impressions sans fin. C’est ainsi qu’elle gère et continue, en distillant, en creusant, jusqu’à l’essence. C’est en fait peut-être pour cela que je suis tout de suite arrivé à une association cinématographique lorsque j’ai vécu son travail. Pourquoi je vois des peintures mais en même temps une série de négatifs de films qui défilent comme si je tournais manuellement une roue. Et pourtant, il n’y a pas de main en jeu, seuls mes yeux et mon esprit traitent ses expressions très belles et très concises qui racontent ensemble l’histoire poétique de la vie.